Üldiselt
http://www.historyfiles.co.uk/KingListsEurope/ItalyEtruscans.htm
http://kunstiabi.weebly.com/etruski-kunst.html
lepo.it.da.ut.ee/~avramets/etruskidMonikaLust.doc
Etruskide tsivilisatsioon puhkes õitsele esimesel
aastatuhandel eKr Kesk-Itaalia aladel (Apenniini
poolsaare loodeosas Etruuria maakonnas) ning saavutas 6. sajandi paiku eKr oma võimsuse tipu. Sellel perioodil valitsesid
etruskid peaaegu kogu Itaaliat. 6.-5. saj eKr olid etruskidel 12 linna, kummatigi
puudus neil ühtne riik.
Klassikaliselt on etruskide päritolu kohta kolm teooriat, millest hiljem on lähtunud ka paljud teised autorid.
1)Ida päritolu teooria. Selle teooria alusepanijaks võib pidada Herodotost (all vasakul), kes leidis, et
etruskid pärinevad lüüdlastest. Tema loo kohaselt rändasid nad Lüüdiast välja,
kuna nende kodumaa ei suutnud kogu rahvastiku toita aastaid kestnud näljahäda tõttu.
Väljarändajate juhiks sai vana kuninga poeg Tyrrhenus, kelle järgi väljarändajad
said nimeks Tyrrhenians. Osade Ida teooria pooldajate arvates ei pärine
etruskid Lüüdiast, vaid kusagilt mujalt Väike-Aasia piirkonnast.
2) Teooria etruskide autohtoonsest päritolust. Teadaolevalt
oli antiikajal vaid üks autor, kes ei nõustunud Herodotosega, vaid leidis, et
etruskid on itaalia põlisasukad. Dionysios Hallikarnassosest (vasakul) leidis, et
etruskid ei saa pärineda Lüüdiast, kuna ei oma nendega ei ühist keelt, tavasid
ega kombeid. Samuti väitis ta, et tema arust on õigemal teel need, kes peavad
etruskid kohalikeks asukaiks, mitte sisserännanuiks. Paraku ei ole teada, kes
olid need, kes pidasid etruske kohalikeks.
3) Põhja päritolu
teooria. Selle teooria kohaselt saabusid etruskid Itaaliasse põhjapoolsetelt
aladelt.
Erinevalt ülalmainitutest ei ole sellel teoorial kindlat kinnitust antiikautorite sulest, kuid ühest teosest on leitud andmed, millest võib järeldada, et tõenäoliselt ka see vaatepunkt oli antiikajal esindatud.
Nimelt Titius Livius (paremal)
leiab, et alpide hõimud on etruskliku päritolu. Sellest on tänapäeval loodud teooria, et antiikaja Raetia oli etruskide rändel teatud vahejaamaks, kuid nagu ma juba mainisin ei tulene see oletus otseselt Liviuse teosest kuna tema kirjutises on Etruskide osa suhteliselt ähmane. Tegelikult lükati see arusaam juba antiikajal ümber Plinius Vanema (vasakul) poolt, kes kirjutas, et raetlasi tuleb pidada etruskideks, kes kihutati keltide poolt IV sajandil e.m.a. Paduse jõgikonnast minema.
See seletaks ka Etruskide leidude olemasolu Doonau-äärsel alal.
Erinevalt ülalmainitutest ei ole sellel teoorial kindlat kinnitust antiikautorite sulest, kuid ühest teosest on leitud andmed, millest võib järeldada, et tõenäoliselt ka see vaatepunkt oli antiikajal esindatud.
Nimelt Titius Livius (paremal)
leiab, et alpide hõimud on etruskliku päritolu. Sellest on tänapäeval loodud teooria, et antiikaja Raetia oli etruskide rändel teatud vahejaamaks, kuid nagu ma juba mainisin ei tulene see oletus otseselt Liviuse teosest kuna tema kirjutises on Etruskide osa suhteliselt ähmane. Tegelikult lükati see arusaam juba antiikajal ümber Plinius Vanema (vasakul) poolt, kes kirjutas, et raetlasi tuleb pidada etruskideks, kes kihutati keltide poolt IV sajandil e.m.a. Paduse jõgikonnast minema.
See seletaks ka Etruskide leidude olemasolu Doonau-äärsel alal.
Etruskide keel on
sama suur mõistatus kui nende päritolugi.
Siiamaani ei ole suudetud selgeks teha, millisesse keeleperekonda ta kuulub. Nimelt ei sarnane etruski keel ühegi meile teadaoleva keelega. Üksnes Lemnose saarelt on leitud kivisteel kirjaga, mis on väga sarnane või identne etruski kirjaga, aga ka seda ei mõisteta.
Etruski tähestik on sarnane nii kreeka kui rooma omaga, ja võib isegi olla viimase aluseks.
Teadlased mõistavad grammatikat ja suudavad kokku lugeda sõnu ja lauseid, aga nende mõte on neile mõistetamatu. On küll suudetud mõistatada üksikute sõnade tähendust, aga üldiselt on keel dešifreerimata ja sellest ei saada aru.
Säilinud on säilinud 8000 raidkirja, peamiselt hauakirjad, vanim 7. saj eKr.
Siiamaani ei ole suudetud selgeks teha, millisesse keeleperekonda ta kuulub. Nimelt ei sarnane etruski keel ühegi meile teadaoleva keelega. Üksnes Lemnose saarelt on leitud kivisteel kirjaga, mis on väga sarnane või identne etruski kirjaga, aga ka seda ei mõisteta.
Etruski tähestik on sarnane nii kreeka kui rooma omaga, ja võib isegi olla viimase aluseks.
Teadlased mõistavad grammatikat ja suudavad kokku lugeda sõnu ja lauseid, aga nende mõte on neile mõistetamatu. On küll suudetud mõistatada üksikute sõnade tähendust, aga üldiselt on keel dešifreerimata ja sellest ei saada aru.
Säilinud on säilinud 8000 raidkirja, peamiselt hauakirjad, vanim 7. saj eKr.
Kunst ja arhitektuur
Pikka
aega oli populaarne arusaam, et etruski kunst on vaid püüd kopeerida kreeka
kunsti.Nüüdseks on see arusaam muutunud ning enamik uurijaid leiab, et on
olemas iseseisev etruski kunst. Keegi ei eita, et etruski kunst on saanud
mõjutusi nii Kreekast kui oriendist.
Lisaks arvatakse, et mitmed teosed on
loodud Etruurias elanud kreeka käsitööliste poolt. Siiski esinevad etruskidele
tüüpilised iseärasused. Etruski kunsti omapära paistab kõige enam silma
metallist ning sitkest savist valmistatud teostes ning ka hauakambreid
kaunistanud freskodel. Etruski kunstile on omane realiteeditaju, mis avaldub
iseloomulikus detailide töötlemisoskuses.
Paljudes
etruski skulptuurides ja maalides peitub ebatavaline karmus ning vahel isegi
jäikus. Samuti on oluline rõhutada etruski kunsti tihedat seost religioossete kujutelmade ja müütilise
maailmaga. Kujutati jumalaid, deemoneid ja müütilisi kangelasi. Teiseks
tähtsaks teemaks olid pidusöömingud ja igapäevaelu.
Nii
nagu teisteski etruski elu valdkondades on ka kunstis palju ebaselget. Eriti
suuri raskusi põhjustab üksikute kunstiteoste täpne dateerimine ning etruski
kunsti periodiseerimine.
Etruskid on tuntud linnaehitajad ja mitmed leiud on näidanud, et nad said hakkama ka tehniliselt väga keeruliste rajatistega. Seega võime järeldada, et nende insenerid ja ehitajad olid väga heal tasemel.
Siiski on etruskid eelkõige tuntud haudade ja nekropolide poolest, kuna need on tänapäevani säilinud ja olnud huvitavaks uurimisobjektiks.
Nekropolidest: http://whc.unesco.org/en/list/1158
Nekropolid ehitati küll linnade eeskujul, kuid palju vastupidavamatena. Kui elumajad etruski linnades olid põhiliselt kerge konstruktsiooniga, siis nekropolid olid ehitatud tugevasti ja massiivsetena. Nekropolid asusid linnade läheduses ja kujutasid endast suletud tervikut ning olid nagu etruskide linnad ehitatud sihiteadlikult.
Nekropolid on oluliseks allikaks etruskide elu kohta, kuna hauad matkisid etruskide maju
ning sisustust ja nende seinu kaunistavad freskod etruskide elu ja uskumuste kohta. Nekropole on leitud nii Caere, Tarquinia, Vetulonia, Populonia kui teiste linnade lähedusest.
Nekropolid ehitati küll linnade eeskujul, kuid palju vastupidavamatena. Kui elumajad etruski linnades olid põhiliselt kerge konstruktsiooniga, siis nekropolid olid ehitatud tugevasti ja massiivsetena. Nekropolid asusid linnade läheduses ja kujutasid endast suletud tervikut ning olid nagu etruskide linnad ehitatud sihiteadlikult.
Nekropolid on oluliseks allikaks etruskide elu kohta, kuna hauad matkisid etruskide maju
ning sisustust ja nende seinu kaunistavad freskod etruskide elu ja uskumuste kohta. Nekropole on leitud nii Caere, Tarquinia, Vetulonia, Populonia kui teiste linnade lähedusest.
Etruski kunsti periodiseeritakse tavaliselt seeläbi, et võrreldakse seda teiste antiikaja rahvaste kunstiga. Samuti määratletakse nende mõju etruski kunstile.
Etruski kunsti algusajaks peetakse
8. sajandit eKr ning sellele perioodil on tuntav vanemate
Itaalia ja vahemeremaade rauaaja
kultuuride mõju etruski kunstile.
Teine periood
on orientaalne ning siis ilmnevad Oriendi, eriti Egiptuse ja Foiniikia mõjud. Need väljenduvad huvis deemonlike olendite vastu ning ka metallist ja elevandiluust esemetes ja ka hauakambrites.
Kolmas periood
hõlmab 6. sajandit ja 5. sajandi esimest poolt. Siis on tugevaimad Joonia ja Atika Kreeka keskuste mõjud, mis jõudsid Etruuriasse läbi mitmete kunstiteoste ning ka sinna immigreerinud käsitööliste.
5. sajandi teisest poolest lõppeb arhailine periood (mille alla eelpool mainitud kolm etappi tihti asetatakse) ja algab langus nii etruskide vägevuses kui ka kunstis. Vanad vormid lagunevad ilma, et nende asemele tekiks kohe midagi uut.
hõlmab 6. sajandit ja 5. sajandi esimest poolt. Siis on tugevaimad Joonia ja Atika Kreeka keskuste mõjud, mis jõudsid Etruuriasse läbi mitmete kunstiteoste ning ka sinna immigreerinud käsitööliste.
5. sajandi teisest poolest lõppeb arhailine periood (mille alla eelpool mainitud kolm etappi tihti asetatakse) ja algab langus nii etruskide vägevuses kui ka kunstis. Vanad vormid lagunevad ilma, et nende asemele tekiks kohe midagi uut.
Etruski kunsti ümbersünni etapp algab 4. sajandist, mis toimub peamiselt Kreeka klassikaliste kunstiteoste mõjul.
3. ja
2. sajandil avaldab etruski kunstile mõju hellenistlike riikide kunst, mis oli
neile mõningal määral inspiratsiooniallikaks, siiski ei olnud nad autori sõnul
sellest väga vaimustuses. Etruski kunstile alati omane realistlikus, aga
hellenismile oli omane täiuslikkuse tabamise püüd.
Etruskide
majandusliku ja poliitilise vägevuse ja teiste rahvaste kokkusulamise periood
oli ka kunsti lõppfaasiks ja loojanguks.
Tähtis!
Etruski maalikunstnike loodud freskodele on iseloomulik motiivide vahetu ning lihtne edasiandmine, värvikontrastid, tegelikkuse realistlik edasi andmine ja tegelaste liikumise kujutamine. Kuid kunagi ei kujutata inimesi rääkimas, see vaikus lisab haudadele veelgi suursugusust. See soov kujutada liikumist viis ühe etruskide silmapaistvama saavutuseni kunstivallas. Nimelt jutustavate stseenide stiil, kus paigutati keerukad sündmustikud mitmele pildile.
Skulptuur ja saviesemed
Nagu
maalide puhul taotlesid etruskid ka skulptuuris realismi.
Ka skulptuurikunst oli tihtipeale matmiskombestiku teenistuses. Nimelt valmistati naiste ja meestekujusid, mis paigutati hauakambritesse.
Juba 7. sajandist on teada nn antropomorfseid kanoopesid, mis kujutavad endast stiliseeritud inimkehaga ovaalseid urne, mille sangad meenutavad käsi ning urni kaas kujutas kadunu pead.
Ka skulptuurikunst oli tihtipeale matmiskombestiku teenistuses. Nimelt valmistati naiste ja meestekujusid, mis paigutati hauakambritesse.
Juba 7. sajandist on teada nn antropomorfseid kanoopesid, mis kujutavad endast stiliseeritud inimkehaga ovaalseid urne, mille sangad meenutavad käsi ning urni kaas kujutas kadunu pead.
Ka
hilisematel aegadel paigutati sarkofaagidele skulptuurportreesid, mis paistsid
silma kadunute realistliku kujutamisega. Kui Kreekas püüti inimesi kujutada
täiuslikult, siis Etruuriale oli iseloomulik individuaalsete joonte, vigade
ning vanuse selge kujutamine. Alles hellenistlikul perioodil hakati
individuaalseid jooni kujutama peenemalt, kuid ka siis säilitati teatud
iseloomulik ilme.
Etruski kujurid kasutasid enamasti kohaliku materjali, milleks oli lubjakivi või tuf. Enamasti eelistati pehmemat materjali, mida oli lihtsam kujundada.
Etruski kujurid kasutasid enamasti kohaliku materjali, milleks oli lubjakivi või tuf. Enamasti eelistati pehmemat materjali, mida oli lihtsam kujundada.
Kivi
kasutati lisaks sarkofaagide ja urnide valmistamisele ka hauasteelides ning
meeste, naiste, loomade ja mütoloogiliste olendite kujudes. Tuntuimateks
etruski skulptuuri teosteks võib pidada Vejist pärinevat Apolloni kuju, mille
autoriks oli kujur nimega Vulka (vasakul).
Etruuria kunsti
pronkstaiestest. http://www.mysteriousetruscans.com/art/bronze.html
Antiikajal olid etruskid vaieldamatud pronksskulptuuri meistrid ning olid kiidetud ka kreeka ja rooma kirjanike poolt. Tänapäeval ühed tuntumad pronkskujud on Rooma linna üks sümboleist Kapitooliumi emahunt, mis oli valmistatud 6. sajandil (Romulus ja Remus lisati 15. sajandil) ning Arezzo linna üks sümboleist pronksist kimäär. Meistrite nimed, kes kujusid valmistasid ei ole teada ning tänapäevani on säilinud vaid väike osa imelistest
Metallesemed ja väärisesemed
Etruski
meistrid on tuntud ka kõrgetasemeliste väärisesemete poolest, mida iseloomustas
suurepärane tehnika, esteetiliselt mõjuv väljanägemine ja motiivide teravmeelne valik.
Iseäranis
kõrge taseme saavutas kullasepakunst, mis oli mõjutatud ka Oriendi teostest.
Kaks
olulist tehnikat olid: filigraantööd,
mis olid valmistatud imepeenikesest traadist; ja granulatsioon, millele oli iseloomulik mitmekesine ja veider temaatika
ning tehniliselt osav teostus.
Granulatsioon seisneb pisikese kullatera jootmises vaskalusele ning see tehnika oli antiikajal väga kõrgel tasemel.
Vahepeal see tehnika unustati ning selle saladus õnnestus uuesti lahendada alles 1933. aastal. Tänapäevakski pole antiikaja granulatsioon kõikides üksikasjades selgeks tehtud ning saladuseks jäävad valmistamisoskuse mitmed etapid.
Sõrmuste
ehtekivide graveerimist tundsid etruskid samuti. Algselt tuli see eeskujuna
võõrsilt.
No comments:
Post a Comment