Üldist: http://www.slideshare.net/RiinaMerevali/egeuse-kreeta-mkeenekunst
http://www.grisel.net/mycenae.htm
http://www.explorecrete.com/archaeology/minoan-civilization-destruction.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Mycenaean_Greece
Siit leiab ka ühtteist: http://arteinternacional.blogspot.com/2009/05/pintura-y-ceramica-cretense-s-xvii-xv.html
Egeuse mere saarte kultuur
Egeuse
ehk kreeta-mükeene kultuuriks nimetatakse kõrgelt arenenud pronksiaja kultuuri
tänapäeva Kreeka territooriumil (Küklaadid, Kreeta saar, Mandri-Kreeka).
Kolm pronksiaja
perioodi langevad teatud määral kokku Vana, Keskmise ja Uue riigiga
Egiptuses. Daatumid leitud egüptoloogidele toetudes.
* Küklaadiline kultuur 4000–3000 eKr.
* Minose kultuur 3000–1100 eKr. 3000 aasta paiku hakkab Vahemere saartel ja kallastel
(Kreeta saar, Küklaadid, Kreeka rannik, Väike-Aasia loodeosa Trooja) tärkama
mereline kõrgkultuur; majanduslik ja ühiskondlik elu samas täiesti erinev
Lähis-Ida jõeäärsetest riikidest. Nimetus legendaarse Kreeta kuninga Minose
järgi.
*
Varaminoiline
u 3000–2000 eKr.
*
Keskminoline
(õitseaeg) u 2000–1600 eKr, tähtsaim keskus Kreeta saar
*
Hilisminoiline 1400–1100 e.Kr.
*
Mükeene kultuur u 1600–1100 e.Kr. Egeuse kultuuri tähtsaim keskus Mükeene linn
Kreeka mandril Peloponnesose
poolsaarel – nimetatud ka hellaadiliseks (Helleni) e. Eel-Kreeka kultuuiks. (Nimetust
mitte segi ajada Kreeka hilise hellenistliku perioodiga!)
u
1400 – Kreeta vallutavad ahhailased
12. saj
eKr. – dooria ja joonia hõimud hävitavad Mükeene kultuuri
Kreeta
Esimene
kõrgelt arenenud kultuur/tsivilisatsioon Euroopa pinnal, majanduslik alus
hoopis
teistsugune
kui Mesopotaamias või Egiptuses.
Kasutusele võeti oma kiri. Säilinud ka pitsatid.
Edukas põlluharimine oli võimalik ilma kunstliku niisutuseta, elu oli tihedalt seotud merega – tegevusalad kaubanduses, kalanduses, ka mererööv. Kogukondlik sidusus nõrk, suurem individuaalne vabadus.
Puudusid tempelehitised ja preestrite seisus, esiplaanil viljakus- ja sigivusjumalate kultus. Elukorraldus rahuarmastavam kui teistel varasemate tsivilisatsioonide rahvastel – kaitse meritsi kreetlaste arendatud laevastikuga. (Meri lausa religioosselt austatud!)
Materiaalse kultuuri mälestised mitmekesised ja rikkalikud. Mahajäetud linnad on ladestuste kihi all säilinud paremini, kui palju hilisematel perioodidel. Kunstile iseloomulik naiivsevõitu elurõõm ja meelelisus
Säilinud losside varemed: Phaistos, Knossos, Hagia Triada.
http://archaeology.about.com/od/minoan/a/knossos.htm
http://ancient-greece.org/archaeology/phaistos.html
http://www.interkriti.org/crete/iraklion/agia_triada_archaeological_site.html
Lossid ka majanduselu keskuseks. Palee keskel hiigelsuur ristküliku kujuga siseõu, mida ümbritsesid akendeta paleeruumid. Põhiplaanid: lõputud koridorid ja ruumide kummalised piirjooned, labürindi mulje.
Veevärk, kanalisatsioon, vannitoad ja basseinid, küttesüsteem. Ehitatud mördita, sidumata kividest. Rõdud ja galeriid, korruseid ühendavad laiad trepid. Puust värviliste mustritega sambad laienevad erandlikult alt üles, laeraskus neil ei tugine. Põrandatel sageli esinev polükroomne looduslikult (veega) lihvitud munakividest mosaiik – Kreetalt edasi kasutusel ka hellaadilises Kreekas.
Kasutusele võeti oma kiri. Säilinud ka pitsatid.
Edukas põlluharimine oli võimalik ilma kunstliku niisutuseta, elu oli tihedalt seotud merega – tegevusalad kaubanduses, kalanduses, ka mererööv. Kogukondlik sidusus nõrk, suurem individuaalne vabadus.
Puudusid tempelehitised ja preestrite seisus, esiplaanil viljakus- ja sigivusjumalate kultus. Elukorraldus rahuarmastavam kui teistel varasemate tsivilisatsioonide rahvastel – kaitse meritsi kreetlaste arendatud laevastikuga. (Meri lausa religioosselt austatud!)
Materiaalse kultuuri mälestised mitmekesised ja rikkalikud. Mahajäetud linnad on ladestuste kihi all säilinud paremini, kui palju hilisematel perioodidel. Kunstile iseloomulik naiivsevõitu elurõõm ja meelelisus
Säilinud losside varemed: Phaistos, Knossos, Hagia Triada.
http://archaeology.about.com/od/minoan/a/knossos.htm
http://ancient-greece.org/archaeology/phaistos.html
http://www.interkriti.org/crete/iraklion/agia_triada_archaeological_site.html
Lossid ka majanduselu keskuseks. Palee keskel hiigelsuur ristküliku kujuga siseõu, mida ümbritsesid akendeta paleeruumid. Põhiplaanid: lõputud koridorid ja ruumide kummalised piirjooned, labürindi mulje.
Veevärk, kanalisatsioon, vannitoad ja basseinid, küttesüsteem. Ehitatud mördita, sidumata kividest. Rõdud ja galeriid, korruseid ühendavad laiad trepid. Puust värviliste mustritega sambad laienevad erandlikult alt üles, laeraskus neil ei tugine. Põrandatel sageli esinev polükroomne looduslikult (veega) lihvitud munakividest mosaiik – Kreetalt edasi kasutusel ka hellaadilises Kreekas.
Seinamaalingud
osaliselt keskminoilisest ajast, enamasti hilisminoilisest. Värvid kirkad ja
heledad: helesinine, valge, kollane, tumepunane, harva ka roheline, ka must. Stiliseerimisest
ja sümmeetriast enamasti hoidutud, elav ja meeleline laad
Pisiplastikat
esindavad huvitavad steatiidist
anumad – kaunistatud reljeefidega
Anumatest: http://www.ou.edu/finearts/art/ahi4913/aegeanhtml/minoanpottery5.html
Anumatest: http://www.ou.edu/finearts/art/ahi4913/aegeanhtml/minoanpottery5.html
Kreeta
Hagia Triada leiud – minoilise perioodi steatiidist anumad. Kasutati ka teisi
looduslikke kiviliike, sageli värvilisi. Ja tihedat savi. Vormid on mitmekesised,
kuid siiski
lihtsad.
Keraamika
Savitöödest
terrakota, fajanss-vaasid.
Vaasimaali
areng väga selgelt eristatav: eraldada saab mitut eri etappi. Omane ere värvigamma
ja dekoratiivsus.
Väljendusvahenditest olid esikohal värvid ja maalilised pinnad. Kui Egiptuse kunst oli lineaarne, siis Kreeta kunst oli maaliline.
Kui Kreeka saartel Küklaadidel varaminoilisel ajal sissekraapimise tehnika, siis Kreetal kaetakse nõu tumeda läikiva värviga (must, pruun, punane) ja sellele maalitakse valge värviga mustrid – tehnika õitseng keskminoilisel ajal.
Valgele lisanduvad teised värvid – punane, tumekollane. Mustrid algselt sirgjoonelised, siis elavamaks ja mitmekesisemaks –kurvid, spiraalid, hiljem ka stiliseeritud taimemotiivid: leiukoha järgi Kamarese vaasid (nn. Kamarese vaasistiil).
Keskminoilise aja lõpus, hilisminoilise aja põhjalik muutus:värvirikkus taandub, stilisatsiooni asemel suur naturalism, taimevormid loomulikul kujul -iiris, liilia, Mereelukad, kalad, teod, korallisarnased kujundid (näit. Vaas meritähtedega). Kõige hilisem.nn paleestiil – uus stilisatsiooniperiood, sümmeetria ja reeglipärasus. Knossose loss.
Väljendusvahenditest olid esikohal värvid ja maalilised pinnad. Kui Egiptuse kunst oli lineaarne, siis Kreeta kunst oli maaliline.
Kui Kreeka saartel Küklaadidel varaminoilisel ajal sissekraapimise tehnika, siis Kreetal kaetakse nõu tumeda läikiva värviga (must, pruun, punane) ja sellele maalitakse valge värviga mustrid – tehnika õitseng keskminoilisel ajal.
Valgele lisanduvad teised värvid – punane, tumekollane. Mustrid algselt sirgjoonelised, siis elavamaks ja mitmekesisemaks –kurvid, spiraalid, hiljem ka stiliseeritud taimemotiivid: leiukoha järgi Kamarese vaasid (nn. Kamarese vaasistiil).
Keskminoilise aja lõpus, hilisminoilise aja põhjalik muutus:värvirikkus taandub, stilisatsiooni asemel suur naturalism, taimevormid loomulikul kujul -iiris, liilia, Mereelukad, kalad, teod, korallisarnased kujundid (näit. Vaas meritähtedega). Kõige hilisem.nn paleestiil – uus stilisatsiooniperiood, sümmeetria ja reeglipärasus. Knossose loss.
Kangad – purpuri
värvimine levinud – varemetes leitud purpurtigude kodade lademeid.
Pronks – sälinud on jäljed
pronksivalu töökodadest.
Kullassepatööd – leiud on pärit tegelikult mandrilt (omal ajal Kreetalt mandrile sisseveetud). Tehnikatest.
Panustöö (näit. pistoda jahistseeniga), kohrutus – haruldased kuldpeekrid.
Ehetest: http://www.allaboutgemstones.com/jewelry_history_ancient_greek.html
Tüüpiline töö koosnes omavahel põimitud traadiga ühendatud õhukestest spiraalidest ja kettidest ning õhukesest plekist vormitud kroonlehtedest ja rosettidest. Tavaline oli tempeljäljendite ja emaili kasutamine. Vabalt kasutati ka granulatsiooni ja filigraani tehnikat. Samas kividest panustehnika oli harvaesinev. Motiivid: spiraalid, kalad, meritähed, liblikad. Kaelakeed, ripatsid mesilaste kujutistega, samuti väiksed perforeeritud kuldsed disketid, mida ilmselt kinnitati riietele ja kohrutustehnikas pikad ovaalsed kuldsed diadeemid.
Kuldpeeker Vaphio kuppelhauast – (kohristöödest on kreeta
kunsti tippsaavutuseks Lakooniast leitud kuldpeekrid).
Kreeta arengu kõrgpunkt 2.aastatuh. algul eKr., siis hääbumine. Samas ulatus Kreeta saarel arenenud kunst Peloponnesose poolsaarele ja sealt edasi ka põhja poole, kus elulaad ja olud karmimad, sõjakamad – kaugemalt põhjast pidevad madalamate kultuuridega suguharude sissetungid.
Mükeene
Kreeta arengu kõrgpunkt 2.aastatuh. algul eKr., siis hääbumine. Samas ulatus Kreeta saarel arenenud kunst Peloponnesose poolsaarele ja sealt edasi ka põhja poole, kus elulaad ja olud karmimad, sõjakamad – kaugemalt põhjast pidevad madalamate kultuuridega suguharude sissetungid.
Mükeene
Mükene
linn on Homerose eepose “Ilias” kangelase Agamemnoni kodupaik, tähtsaim egeuse
kultuuri keskus mandril. Arheoloogid on kindlaks teinud, et sealsel alal on
olnud 9 linna, mille õitsengud vaheldusid III-II at jooksul eKr.
Homerose eeposes mainitud Trooja on järjekorras kuues (E. H. Gomrich, 1997). Kultuuri elukorraldus sõjakas. Arenenud aga ka ülemere kaubanduslikud suhted – Süüria, Egiptus, Sitsiilia.
Leitud omapäraseid maa-aluseid kaevushaudu, kuppelhaudu (sarnasus idamaade haudehitistega). Ehitusmälestistest silmapaistvamad kindlustatud väljastpoolt lihtsad ümarehituslikud paleed, hiigelsuurtest 5m kiviplokkidest ringsed linnamüürid.
Tirynsi kindlus Peloponnesose poolsaarel– legendides kükloopide kätetööd.
Homerose eeposes mainitud Trooja on järjekorras kuues (E. H. Gomrich, 1997). Kultuuri elukorraldus sõjakas. Arenenud aga ka ülemere kaubanduslikud suhted – Süüria, Egiptus, Sitsiilia.
Leitud omapäraseid maa-aluseid kaevushaudu, kuppelhaudu (sarnasus idamaade haudehitistega). Ehitusmälestistest silmapaistvamad kindlustatud väljastpoolt lihtsad ümarehituslikud paleed, hiigelsuurtest 5m kiviplokkidest ringsed linnamüürid.
Tirynsi kindlus Peloponnesose poolsaarel– legendides kükloopide kätetööd.
Eriline tähelepanu kindlustatud väravatel – kuulus Mükene lõvivärav: kolm suurt kivitahukat all ja ülal nende peale toetuv kolmnurkne kiviplaat, sammastele toetuvad 2 kõrgreljeefiks tahutud elukat.
Paleede sisekujundus toretsev – rikkalikud luksuslikud friisid, freskod, sambad kaetud sõjasaagiks saadud kullaga.
Maalidel leitud sarnasust Egiptuse Uue Riigi ornamentikaga. Sama stiil ka kreeta eeskujudel. Ka kunstnikke kutsuti Kreetalt. Olemus aga totaalselt kreeta kunstist erinev.
Vaasimaalidel
– nn.
paleestiil, enamuses sisse veetud Kreetalt. Üsna hilisminolise perioodi lõpul
uus stiil kahvatute värvidega, ornamentika kõrval juba ka inim- ja loomafiguure. Kogu
Egeuse kultuuri perioodi vältel glasuure ei tunta. Kujutatud stseenide eripärad
– temaatika on sõjakam.
Kullassepakunstis
esineb samuti
sisseveetud esemeid. Kohalikud on kuldmaskid. On leitud ka kärgemailiga
kaunistatud esemeid (roheline ja helesinine).
Kivilõikekunstis
rida
tehniliselt täiuslikke poolvääriskive süvendatult sisselõigatud kujutistega – suurepärased
loomakujutised ja ka usulised tseremooniad.
Tekstiil – vanima
spetsiaalse tikkimisnõela leidis Mükeenest Heinrich Schliemann. Kangaste kaunistamisel
on tikkimine igal juhul vanem võte kui sissekootud muster, mida oli palju
raskem ja keerulisem teha. Kreeta-Mükeene kunst hävines lõplikult Santorini
vulkaanipurske tagajärjel. Üksikuid elemente jääb edasi püsima Kreeka kunstis.
No comments:
Post a Comment